Frisdrank

De totale omzet van supermarkten was in 2020 zo’n 44,7 miljard euro. De verkoop van frisdrank was in 2020 ruim 911 miljoen euro. (Bron: IRI Worldwide)

Icoon Gezondheid

Gezondheid

Calorieën verminderen
De frisdranksector heeft afgesproken de calorieën in frisdranken te verminderen. De doelstelling in 2025 is om dit met 25 procent te verlagen en in 2030 met 30 procent. Dit gebeurt onder andere door de vermindering van suiker in bestaande producten, de introductie van frisdranken zonder suiker (zero) of minder suiker (light). Ook zijn er kleinere portieverpakkingen.

Huismerken
Supermarkten hebben zich voor de huismerken gecommitteerd aan een substantiële reductie van calorieën in frisdranken: zo wordt het gemiddelde gehalte suiker in ice tea, siroop en vruchtendrink met tien procent verlaagd.

Icoon Duurzaamheid

Duurzaamheid

Verpakkingen
Nederlandse supermarkten, aangesloten bij het CBL, hebben gezamenlijk doelstellingen vastgelegd in het Brancheplan Duurzaam Verpakken. Zo is het streven om in 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal te hebben en 95 procent recyclebaar verpakkingsmateriaal. Belangrijk voor plastic frisdrankflessen is de doelstelling om voor vijftig procent gebruik te maken van rPET in flessen en trays. Dat betekent dat er gebruik gemaakt wordt van gerecyclede PET-flessen. Diverse supermarkten nemen verder deel aan het Plastic Pact.

Deel via:

Group 2606
Navigatie Bonnetje (1)

Bekijk ook
andere producten