Brood

De totale omzet van supermarkten was in 2020 zo’n 44,7 miljard euro. De verkoop van brood zorgde in 2020 voor een omzet van ruim 1,39 miljard euro. (Bron: IRI Worldwide)

Icoon Gezondheid

Gezondheid

Schijf van Vijf
Supermarkten willen graag dat consumenten meer Schijf van Vijf-producten kopen. Bijvoorbeeld volkoren graanproducten, zoals volkoren brood. In sommige supermarkten vind je bijvoorbeeld een zogenaamde ‘vezelmeter’ bij het broodschap.

Wist je dat het advies voor volwassen vrouwen is om 4-5 bruine of volkoren boterhammen te eten? Voor mannen zijn dit er 6-8. Meer weten over waarom (volkoren) brood een gezonde keuze is? Lees wat het Voedingscentrum hierover te zeggen heeft.

Wettelijk kader
Wist je dat brood het enige product is waarvoor een wettelijk kader is vastgesteld? Dat is een wet waarin de regels op hoofdlijnen aangegeven worden. Dit kader is er zodat bijvoorbeeld termen als ‘volkoren’ en ‘desem’ niet te pas en te onpas gebruikt worden. Op die manier worden consumenten niet misleid.

Eén van de normen is het zoutgehalte in brood. In het Warenbesluit Meel en Brood is vastgelegd dat sinds eind 2013 het zoutgehalte in brood niet meer dan 1,5 procent op meelbasis mag zijn (dat is 1,8 procent op droge stof-basis). Meer weten over dit wettelijk kader? Bekijk dan de website van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling en de NBC.

Icoon Duurzaamheid

Duurzaamheid

Voedselverspilling
1,7 procent van het voedsel in de supermarkt komt niet bij de consument terecht en wordt dus verspild. Binnen die 1,7 procent is 31,5 procent afkomstig van de categorie ‘Brood en banket’. Daar is de branche actie op aan het ondernemen. Er wordt hard gewerkt om de gezamenlijke doelstelling om in 2030 de verspilling gehalveerd te hebben (t.o.v. 2015) voor elkaar te krijgen. Je kunt er hier meer over lezen.

Ook zijn verschillende supermarkten aangesloten bij de Stichting Samen tegen Voedselverspilling.

Verpakkingen
Brood in de supermarkt is vaak voorverpakt in een plastic of papieren broodzak. Dit heeft te maken met hygiëne en met de houdbaarheid van het product. Nederlandse supermarkten, aangesloten bij het CBL, hebben op het gebied van (plastic) verpakkingen samen doelstellingen vastgelegd in het Brancheplan Duurzaam Verpakken. Zo is het streven om in 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal te hebben en 95 procent recyclebaar verpakkingsmateriaal. Diverse supermarkten nemen verder deel aan het Plastic Pact.

Deel via:

Group 2606
Navigatie Bonnetje (1)

Bekijk ook
andere producten